Concert 2018

Concertweekeinde Oirschot 2018

Joseph Rheinberger en James MacMillan

Sint Petrusbasiliek 17 en 18 maart 2018

 

 

Een nieuwe Lente in de Passietijd. Wij brengen u de 20ste editie van het Stabat Mater concertweekeinde.

 

 

In de Sint Petrusbasiliek van Oirschot vindt jaarlijks twee weken voor Pasen het inmiddels tot een gewaardeerde traditie uitgegroeide concertweekeinde plaats van de Stichting Stabat Mater. Een gelegenheid voor u en ons om samen de lente te vieren, maar ook stil te staan bij de Passietijd en te genieten van een muzikale topuitvoering.

 

Onze uitdaging is om jaarlijks een wisselend topprogramma te brengen. En dat lukt ons nu al 19 jaar. Met de steun en het enthousiasme van de uitvoerenden, de bezoekers en de vrijwilligers. Tijdens iedere editie klinkt een andere selectie uit het rijkelijk aanwezige Stabat Mater-repertoire. Ook de keuze voor de optredende musici varieert. Naast de vertrouwde partners philharmonie zuidnederland en Brabant Koor worden regelmatig andere ensembles uit binnen- of buitenland uitgenodigd. En vaak is deze uitvoering een podium voor jong toptalent.

En mooie en springlevende traditie.

 

 

De tekst van het Stabat Mater stamt weliswaar uit het midden van de 13e eeuw, maar beleving van dit gedicht is van alle tijden . De auteur, wiens identiteit niet definitief vaststaat, vond zijn religieuze inspiratie in het leed van Maria die haar enige Zoon aan het kruis genageld ziet. Die tekst tezamen met de muzikale uitvoering raakt ons diep, en geeft uitdrukking aan de universele betekenis van ons medeleven met de lijdende mens. Juist nu, in deze tijd, en des te meer in de Passietijd voor Pasen.

 

Door de eeuwen heen hebben honderden componisten, onder wie de aller grootsten, het gedicht Stabat Mater van muziek voorzien. Tegenwoordig zijn ruim 500 verschillende toonzettingen bekend. Daarvan zijn er tijdens het bestaan van onze stichting inmiddels al zo’n 42  gepresenteerd.

 

 

Als eerste werk tijdens dit jubileumconcert klinkt het uit 1884 daterende Stabat Mater (opus 138) van de Liechtensteinse componist Josef Gabriel Rheinberger (1839 – 1901).

 

Deze romantische toonzetting van het gedicht werd in het kader van onze concertreeks eerder uitgevoerd in 2006 en maakte toen op onze bezoekers veel indruk. De in 4 delen geordende muziek zal ondanks haar relatieve eenvoud en ingetogen expressie ongetwijfeld ook nu weer weten te ontroeren.

 

Daarna volgt de Nederlandse première van het Stabat Mater van de in 1959 in Schotland geboren James MacMillan, die in 2015 door koningin Elisabeth tot ridder werd benoemd. Sindsdien Sir James geldt de laatste 25 jaar als een van de meest succesvolle nog levende componisten. Iedere maand vinden ergens op de wereld wel uitvoeringen van werken uit zijn inmiddels omvangrijke en veelzijdige oeuvre plaats. Zijn muzikale taal wordt gekenmerkt door invloeden vanuit de volksmuziek in zijn geboorteland en de Keltische traditie, Scandinavië en het Verre Oosten, maar zijn werken getuigen vooral ook van zijn diepgewortelde rooms-katholieke geloof en grote maatschappelijke betrokkenheid.

 

Rheinberger en MacMillan schreven hun Stabat Mater uitsluitend voor koor en strijkers, maar daarmee houdt elke vergelijking wel op. In zijn verklanking van de tekst, die tijdens de eerste uitvoering door The Sixteen en Britten Sinfonia onder leiding van Harry Christophers op 15 oktober 2016 in Londen een verpletterende uitwerking op publiek en pers had, schuwt MacMillan emotionele uitbarstingen niet. Alle aspecten van zijn meesterschap lijken in deze met ovaties bejubelde partituur samen te vallen: etherisch klinkende vocale lijnen die een bijna vroom te noemen spiritualiteit weerspiegelen worden afgewisseld met uiterst heftige passages van de instrumentalisten.

 

Het resultaat? Een zeer effectvol, buitengewoon dramatisch en hoogst actueel Stabat Mater. De presentatie daarvan is een belangwekkende gebeurtenis in het Nederlandse muziekleven en past dus perfect in de doelstellingen van de twintigjarige Stichting Stabat Mater. Die taak kan aan het professionele kamerkoor Studium Chorale Maastricht, een groep strijkers uit philharmonie zuidnederland en de Zweedse dirigent Per-Otto Johansson met een gerust hart worden toevertrouwd.

 

 

 

De St. Petrusbasiliek gaat steeds drie kwartier voor aanvang van onze concerten open. Dan kunnen bezoekers op prettige wijze hun plaats innemen en nog samen praten. De zaterdagmiddag begint om 17.00 uur, en op zondagmiddag blijft de aanvangstijd 14.30 uur.

Let op: onze concerten beginnen STIPT OP TIJD!

 

Download het drieluik als PDF document   (document nog niet beschikbaar voor concert 2018)

 

Kaarten kunt u vanaf 10 december 2017 hier BESTELLEN